Son dönemde konaklama işletmelerini meşgul eden, basit gibi görünse de olabilecek yaptırımları açısından ciddi sonuçlar doğurabilecek olan bir konu var, anlık kimlik bildirim sistemi. Bilindiği gibi önceden gerek polis gerekse de jandarma bölgelerinde yer alan tesisler, günde bir defaya mahsus olmak üzere bağlı oldukları yetkililere konaklayan misafirlerinin bilgilerini göndermekteydi. Geçtiğimiz Kasım ayında duyurulan değişiklik kapsamında ise bu aktarımın artık anlık olarak yapılması zorunluluğu getirildi. Güvenlik ile ilgili düzenlemeler kapsamında yapılan bu değişikliğin KHK’sına bu linkten ulaşabilirsiniz.
Hotech gibi konaklama tesislerine yazılım çözümleri sunan firmalar eski sistem dahilinde kimlik bildirim sürecini kendi sistemleri ile entegre ederek kullanıma rahatlıkla sunuyorlardı. Tesisler için büyük kolaylık sağlayan bu entegrasyon yoğun olarak da kullanılmaktaydı. Ama bu yeni gelen sistem ile birlikte bu yapı tamamen değişti, eski sistem tamamen kullanılamaz hale gelirken, diğer taraftan da bizim gibi yazılım üreticilerine, otelcilerin kullanıma sunabilecekleri entegre bir çözüm için verilmesi gereken teknik bilgiler de Emniyet Genel Müdürlüğünden tarafından henüz sağlanmadı. Ama süreç içerisinde bu bilgilendirme de yapılacaktır.
Dolayısıyla oteller, her misafiri için check/in sırasında tek tek ve anlık olarak bildirimde bulunmak zorunda. Bu bildirimi de Emniyet Müdürlüğünün web sayfasından, kendilerine ait bilgilerle giriş yaparak kullanacakları sistem üzerinden yapmak zorundalar. Bu sistem ile yazılımları arasında bir entegrasyon olmadığı için tüm bilgiler manuel olarak girilmek durumunda. Hatta misafir çıktığında yine aynı ekranlar üzerinden, “Tesisten çıkış” komutu uygulanması gerekmekte. Yetkililerin güvenlik ile ilgili düzenlemeler kapsamında yaptıkları bu çok önemli değişiklik önemli bir güvenlik açığını ortadan kaldırırken konaklama işletmeleri tarafından uygulanmaması veya yanlış uygulanması durumunda ise yaptırımları söz konusu.
Peki bu süreç boyunca biz ne yaptık?
Gerek bireysel gerek kurumsal olarak sürekli TUROB ve Emniyet Müdürlüğü başta olmak üzere ilgili devlet birimleriyle iletişim halindeydik. Yapılan görüşmelerde, çalıştaylarda bizim gibi sorumluluk sahibi diğer firmalarla birlikte, yetkililere olası bir düzenlemede gerekli yazılım desteğini vereceğimizi hem sözlü hem de yazılı olarak taahhüt ettik. Çünkü karşı taraftan bağımsız olarak yapılacak iş kalıcı ve bir önceki sistem tarzı akredite bir çözüm değildi.
Geldiğimiz son noktada teknik bir bilgilendirme olmadığından bu çerçevede yapılacak hiç bir çalışmanın sağlıklı bir entegrasyon çalışması olamayacağının da farkındayız. Çünkü KBS sisteminde yapılacak en küçük bir değişiklik otel yazılımının çalışmayı değişikliğe göre revize etmesini ve güncellemesini gerektirecektir. Bu bilinçle yaptığımız geliştirme sonucu kendi içerisinde kontrol mekanizmaları oluşturulmuş, yaşanabilecek aksaklıkları anlık olarak kullanıcılarına haber verecek çözümümüzü önümüzdeki günlerde otelcilerimizin kullanımına sunacağız ve konunun takipçisi olmaya da devam edeceğiz.