Meslek Tanıtım Günleri

Özel Mustafa Kemal Anadolu Lisesi her sene mart ayının sonunda lise öğrencilerine yönelik meslek tanıtım günleri yapıyor. Bu seneki etkinlikte bizden de Bilgisayar Mühendisliği / Yazılım vb. meslek gruplarına dair sunum yapmamızı ve öğrencilerin meslek/kariyer planlarına katkıda bulunmamızı istediler. Değişen ve gelişen bilişim dünyasında gençlere böylesi önemli bir konuda destek olmamız, aynı zamanda onların teknoloji alanına dair fikirlerini alma fırsatımız oldu.

Etkinlik kapsamında öğrenciler 18 farklı meslek grubu içerisinde hangi sunuma katılacaklarını seçebiliyorlar. Yazılım alanına dair ilgi  -beklediğimiz üzere- yoğundu. Kuru bir meslek tanıtımından ziyade bilişim teknolojilerinin hayatımızın her alanında yerini arttırdığı gerçeğini, günümüzde giderek yoğunlaşan ve haberlerde dahi varlığını hissettiren (sarı taksi – uber örneğinde olduğu gibi) eski/yeni mücadelesini konuştuk.

Dünya genelinde marka değeri en yüksek 10 firmanın ilk 8’i bilişim üzerine çalışan firmalar. Bu firmaların da çoğunun yaşı 30’un altında. Bunlardan birisi olan Facebook ise şu anda henüz 14 yaşında. Bir öğrencinin mesleğini eline alana kadar geçen sürede dünyada bilişim üzerine yaşanabilecek gelişmeler -olumlu anlamda-  öngörülemez durumda. Bu nedenle genç yaştaki arkadaşlarımıza bu alana dair merak oluşturacak, onlara belirli bir vizyonu verecek etkinliklerin artırılması gerekiyor. Burada da işin önemli kısmı da bu alanda faaliyet gösteren bizlere düşüyor.

Etkinlikte gözlemlediğimiz iki olumsuz sonuca da değinmekte fayda var. Birincisi öğrenciler 200 yıl öncesine ait Endüstri Devrimi / Sanayi İnkılabı kavramından haberdar iken, bizzat içerisinde olduğumuz ve onların mesleklerini eline aldığı dönemde varlığını daha güçlü hissedeceğimiz Endüstri 4.0 devrimine dair henüz net bir fikirleri yok. Amerika ve Avrupa’da ana gündem maddelerinden biri olan  olan Endüstri 4.0 konusunda gençlerde merak oluşturacak çalışmalara ihtiyaç var gibi. Öncelikle başta öğrencilerin yeni teknolojileri anlayacak uygulamalı ve teorik eğitimler almasını sağlamak, teknolojiyi geliştiren ve ona yön veren ülkelerde gerçekleşen yeni girişimlere bakmalarını sağlamak, benzeri girişimlerin Türkiye’den çıkabilmesi için destek olmak önemli bir görev olarak karşımızda duruyor. İkinci olarak da nesnelerin interneti, yapay zeka ve Endüstri 4,0 gibi kavramlara gündelik bir trend olarak bakmalarından ziyade bunu bir felsefe olarak benimsemelerini sağlayacak eğitim programları ve farkındalık projeleri geliştirmeli. Diğer mesele ise meslek seçiminde, cinsiyetin bazı mesleklere doğal yönlendirici olarak görülmesi. Kadınların bilişim alanında kendisine daha fazla yer açmasını istiyorsak bu algıyla da mücadele etmek gerek.